Start teaching

Een Blog Beginnen | Week 19 | Het Fundament

Gepubliceerd op 11 May 2020

Klein Boonschate, Albert

Klein Boonschate, Albert

Freelance PHP-developer

In de film Indecent Proposal rent Woody Harrelson een avond wanhopig rond. Fuck, hoe in godsnaam zijn we hier beland denkt hij. In de film krijgen een pasgetrouwd stel een aanbod van een miljonair, een indecent proposal. De verdere inhoud van de film zal iedereen bekend zijn zo niet dan heb je nog een romantische avond tegoed. De wanhoop van Woody etaleert goed mijn wanhoop na het beginnen van een Blog. Fuck Albert, waar ben je nu weer aan begonnen. Tevens etaleert het een pijnpunt van veel andere blogs en bedrijven. Iets beginnen is simpel maar wat volgt is vele malen lastiger. Lees hier een van de fundamenten van een succesvolle blog. 

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, niemand zit op jouw gejammer te wachten. Er zijn vermoedelijk tientallen andere bedrijven en personen die hetzelfde doen en vermoedelijk ook beter. Dus hoe zorg je ervoor dat mensen je materiaal lezen maar ook geïnteresseerd blijven?

Een tijd geleden kwam ik Jordan Petersson tegen via facebook. Facebook schotelt je regelmatig het e.a. voor in de veronderstelling dat je een onderwerp of persoon interessant vindt. Dit was bij Peterson deze keer het geval. Peterson is een Canadese klinisch psycholoog & professor en heeft inmiddels meerdere boeken geschreven. Veel materiaal over zijn werk en colleges staan online en zijn een aanrader om eens te bekijken. Althans, als je in mensen en psychologie geïnteresseerd bent. In sommige kringen wordt hij als conservatief gezien maar zoals hij het zelf zegt is dat een consequentie van werken in de wetenschap, waarin je soms tot bepaalde conclusies komt die niet populair zijn in de hedendaagse samenleving.

Goed, weer even terug naar ons onderwerp, hoe zorg je ervoor dat mensen jouw materiaal lezen en terugkomen voor meer. Om Peterson quoten; "mannen hebben een interesse in dingen, vrouwen hebben een interesse in personen." Om het platter te maken, en dit is mijn interpretatie, mannen willen iets leren, vrouwen willen iets voelen. Zie het als de linker en rechter hersenhelft. De twee combineren is natuurlijk het uitgangspunt en zal het meeste succes sorteren voor jouw blog en de items die je schrijft.  

Zoals gezegd willen we iets leren of voelen, we willen iets winnen of op zijn minst weten waar het gevaar vandaan komt. Neem een onderwerp en vertel daarover maar doe dat niet zomaar. Leer mensen over een bepaald onderwerp, verlicht hun leven met waardevolle informatie en inzichten waar ze iets aan hebben. Deel alle geheimen die je kan vinden en die relevant zijn voor je doelgroep. Heb je een product of dienst dan weet je waar je het over moet hebben en is het jouw taak alles te vertellen over wat het product uniek maakt en welke voordelen het bied en wat je ermee kan. Maar wees eerlijk. Mensen ruiken onzin van kilometers afstand. Dus, vul jij jouw nieuwsbrieven en blog over de zoveelste samenwerking met bedrijf x of uitbereiding van productielijn y? Foei, sla jezelf met een oude krant. Hier zijn, afgezien van ingewijde of concullega’s je klanten niet in geïnteresseerd. 

En dan de statistieken

Oke, en dan de statistieken. Hier moeten we een kleine wijziging in doorvoeren. In het vorige overzicht hebben we alleen de organische resultaten getoond. Na het delen van mijn eerste blog item heb ik veel directe verwijzingen gehad via Facebook en LinkedIn maar zijn de organische resultaten niet direct verbeterd. Het heeft tijd nodig voordat de zoekmachines de pagina vinden en indexeren aldus een SEO expert. Dus bij deze tonen we nu alle verkeer behalve betaald. 

Wederom zijn opmerkingen of suggesties meer dan welkom. Dank voor het lezen.